wtorek, 16 października 2012

Jeszcze więcej herbaty z Mokate

Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS, rocznie w Polsce zużywa się około 35 tys. ton suszu herbacianego. Po przetworzeniu ponad 40% gotowych herbat trafia na eksport. Kupują ją nie tylko mieszkańcy Europy, Australii i Ameryki; wytwarzane w Polsce herbaty trafiają również do Chin i Japonii. Ma w tym swój udział Mokate, systematycznie zwiększające udział herbat w eksporcie. Dynamika sprzedaży herbat Mokate na rynki zagraniczne utrzymuje się na poziomie 13% rok do roku.


- Świat nauczył się doceniać, jakość produkowanych w Polsce artykułów – stwierdza Teresa Mokrysz, współwłaścicielka grupy firm Mokate. – Dla nas to również nowe wyzwanie, chcemy być silną marką na rynku międzynarodowym i jestem absolutnie przekonana, że jesteśmy już na dobrej drodze. Determinacji nam na pewno nie zabraknie – podkreśla Teresa Mokrysz.

Według danych ministerstwa rolnictwa w międzynarodowej wymianie handlowej produktami rolno-spożywczymi w ubiegłym roku wyniki Polski były rekordowe. Dane za dziesięć miesięcy 2012 roku pokazują, że sprzedaliśmy produkty rolno-spożywcze za sumę 14,2  mld euro. Natomiast dodatnie saldo obrotów za dziesięć miesięcy ubiegłego roku wyniosło 3,2 mln euro, podczas gdy za cały 2011 rok wyniosło 2,6 mln euro. Jak ocenia ministerstwo rolnictwa, wiele wskazuje na to, że w 2012 roku wartość eksportu z Polski towarów rolno-spożywczych może osiągnąć rekordowy poziom i przekroczy 17 mld euro. Kolejne miejsca wśród głównych odbiorców artykułów rolno-spożywczych w 2012 roku zajęły: Republika Czeska (870 mln euro), Francja (852 mln euro), Niderlandy (790 mln euro) oraz Włochy (721 mln euro). Polska jest aktywna nie tylko na arenie europejskiej czy w Ameryce Północnej, ale także w Azji, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. W ciągu ostatnich czterech lat uzgodnione zostały warunki dostępu polskich produktów żywnościowych m.in. do Japonii, Chin, Wietnamu i Singapuru.

Według wstępnych i szacunkowych danych eksport Mokate we wszystkich kategoriach produktów wzrósł w 2012 roku o około 7,5 procent.
Z kolei  KUKE oczekuje, że w okresie listopad 2012 - styczeń 2013 r. eksport wyrażony w euro okaże się większy niż przed rokiem o 7,8 proc., natomiast eksport liczony w złotych okaże się niższy o 0,3 proc.

Eksperci uważają też - biorąc pod uwagę szacunki dla listopada i grudnia - że w eksport zamknął się w roku 2012 kwotą 615,3 mld, czyli o 6,6 proc. większą niż w roku 2011 - dodano.

Więcej herbat z Mokate
Systematycznie od kilku lat rośnie udział herbat w eksporcie Mokate. Dynamika wzrostu sprzedaży utrzymuje się na poziomie 13% r/r.

-Rynek herbaty jest i długo jeszcze pozostanie bardzo atrakcyjny. Wystarczy zauważyć, ze dziś nadal w naszym kraju herbatę konfekcjonuje ponad 20 firm – to stwarza olbrzymie możliwości konsolidacji rynku z jeden strony i rozwoju potencjału produkcyjnego z drugiej. Na rynku wartym według różnych szacunków od 1,3 do 1,5 mld złotych chcemy odgrywać coraz bardziej znaczącą rolę – zapewnia Teresa Mokrysz.

Głównym rynkiem zbytu dla eksportowanej z Mokate - herbaty pozostaje niezmiennie Europa a w niej takie kraje jak Czechy, Słowacja i Węgry. Począwszy od 2009 widoczny jest wzrost sprzedaży do USA i Kanady (wzrost o 200% w stosunku do roku 2009) oraz Azji (w 2012 wzrost o 17% w stosunku do roku 2011)

Tegorocznym eksportowym hitem w grupie produktów Mokate okazały się bezwzględnie herbaty piramidki, których sprzedało się ponad czterokrotnie więcej niż w roku ubiegłym.
Z eksportowanych herbat największą sprzedażą odznaczają się ponadto herbaty owocowe (18% udziału w eksporcie herbat) oraz ziołowe (15% udziału w eksporcie herbat). Na uwagę zasługuje podwojenie sprzedaży herbat czarnych dwukomorowych.

Należąca do grupy Mokate marka LOYD otrzymała wyróżnienie Superbrands Created in Poland 2013. Tytuł został przyznany markom, które powstały w Polsce, a wyboru dokonali sami konsumenci. Badanie, które wyłoniło laureatów przeprowadziła Pracownia Badawcza GfK Polonia na próbie 15 tysięcy respondentów. Herbata w piramidkach LOYD, to nie tylko herbata czarna, ale też zielona i owocowa. To również linia odpowiadających preferencjom smakowym polskich nabywców.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prześlij komentarz